במאמר קודם שנקרא "הדרך הנכונה לפיתוח המצאה" מתואר התהליך אותו עובר כל ממציא בתחילת תהליך פיתוח ההמצאה:
הממציא יודע כי המצאה מוגנת כל עוד היא נשמרת בסוד.
בגלל החשש מחשיפת הסוד רוב הממציאים מתפתים להגיש בקשת פטנט כבר בשלב ראשוני.
עם הזמן מגלה הממציא שאישור פטנטים הוא תהליך יקר שהעלויות בו גדלות כמו בטור הנדסי.
ממציאים רבים זונחים את הבקשה.
על פי הסטטיסטיקה של WIPO הוגשו בשנת 2012 מעל ל 2.3 מיליון בקשות פטנט בעולם. באותה שנה אושרו מעל ל 1.1 מיליון פטנטים. הסטטיסטיקה הזאת של פחות מ 50% בקשות פטנטים אשר הופכות להיות פטנטים מאושרים חוזרת על עצמה בכל שנה. חלק מבקשות הפטנטים לא מקבלים אישור פטנט בגלל שאינם עומדים בקריטריונים של פטנט ונפסלים על ידי רשמי הפטנטים במשרדים השונים בעולם. רוב הבקשות לא מאושרות בגלל זניחת בקשות הפטנט על ידי הממציאים אשר לא מסוגלים לעמוד בעלויות הגדלות והולכות בתהליך של אישור הפטנט. הסכומים גדלים במכפלות במיוחד על תרגומים ואגרות בכל מדינה בה נרשם הפטנט.
זניחת פטנט יכולה לגרום נזק חמור לממציא מעבר לנזק הכלכלי הנגרם לו.
המיתוס של קוקה קולה מדבר על מתכון ששמור בכספת ולכן כבר מעל 125 שנה נשמר המתכון בסוד. כדי לשמור את הסוד, קוקה קולה לא הגישו בקשת פטנט. מצד שני לא כל המצאה ניתן להגן עליה בשמירת סוד בכספת ועל כן המציא הולך במסלול של רישום פטנט. מטרת הפטנט היא לתת הגנה מסחרית לממציא ל 20 שנה תמורת פרסום ההמצאה שלו. במקרה כזה הממציא השקיע כספים רבים ברישום הפטנט, פרסם את ההמצאה שלו ובכך חשף אותה למתחרים אבל זכה בהגנה מסחרית מוגבלת בזמן במדינות בהן הוא רשם פטנט. ממציא אשר זנח בקשת פטנט בעיקר אחרי שהבקשה פורסמה, גם השקיע כספים רבים, גם חשף את ההמצאה שלו אבל לא זכה בשום הגנה מסחרית על ההמצאה ויותר מכך, איבד את הזכות העתידית להגנה מסחרית להמצאה שלו בכל מקום בעולם.
בחינה עסקית של ההמצאה תוכל למנוע מהממציא להיות חלק מהסטטיסטיקה העגומה של ממציאים אשר זנחו את בקשת הפטנט שלהם וחשפו את ההמצאה שלהם ללא הגנה מסחרית עליה.
אין במאמר זה שום כוונה להמליץ לקוראים לרשום פטנט או לא. כל מקרה חייב להיבחן בצורה פרטנית ומקצועית כדי לקבל החלטה מושכלת.
עופר רחמים הינו מנכ"ל של חברת איי פי יישום פטנטים העוסקת במתן ייעוץ ליזמים וממציאים על הכדאיות הכלכלית של ההמצאה ובליווי עיסקי כולל של כל התהליך מגיבוש הרעיון ועד לגיוס משקיעים ופיתוח עסקי.